Psychologia koloru

Psychologia koloru ma ogromne znaczenie w budowie marki

Różne kolory wywołują w nas całą gamę emocji.

Sposób, w jaki ludzie doświadczają koloru, może różnić się u różnych osób ale wybór kolorów dla Twojej marki może wywołać wizualny i emocjonalny efekt. Marki korzystają z wyboru kolorów jako sposobu na wyróżnienie się i pozostanie w pamięci odbiorcy. Kolor może także ustawić scenę dla doświadczenia ich widowni. Nauka leżąca u podstaw tego to psychologia koloru i jest wykorzystywana do wpływania na sposób, w jaki ludzie widzą i doświadczają marki poprzez kolor.
Czym jest psychologia koloru? Psychologia koloru to badanie interakcji doświadczenia człowieka i koloru. Na przykład, gdy widzisz kolor żółty, możesz poczuć iskrę młodości lub nawet falę optymizmu. Kolor czerwony może sprawić, że poczujesz namiętność, co może być powodem, dla którego Target wybrał czerwień jako swój główny kolor. Inna marka, która strategicznie wybrała swój kolor to Whole Foods, który jest skonstruowany w zielonym kolorze, kojarzonym z zdrowiem. Te marki nie wybrały kolorów tylko na podstawie ulubionych kolorów. Wybrały kolory, które nie tylko wyglądały dobrze, ale rezonowały z określonym uczuciem lub przesłaniem wśród klientów. Zanim wybierzesz kolory dla swojej marki, warto zastanowić się, co oferuje twoja marka lub biznes, i jak chcesz, aby twoi obserwatorzy lub klienci czuli się, gdy myślą o twojej marce.

Kolory komunikują z nami na poziomie podświadomym

DLATEGO TAK WAŻNE JEST UŻYWANIE ODPOWIEDNICH BARW DLA SWOJEJ MARKI.

Jesteśmy zaprogramowani, aby czytać i pożądać wizualizacji Potrzeba dwukrotnie więcej czasu aby zrozumieć i zobaczyć znaczenie słów, niż przetworzyć kolor, symbol lub wizualizację. Oznacza to, że zanim przeczytamy jakikolwiek tekst na Twojej stronie internetowej, już przetworzyliśmy i podświadomie zrozumieliśmy Twój przekaz Wizualizacje umożliwiają natychmiastowe połączenia: nasz mózg ewoluował, aby łączyć ze sobą losowe przedmioty I dostrzegać wzorce i kolory, które widzimy. Dlatego możemy dostrzec twarz w przypadkowym wzorze lub króliczka w chmurze.

Aby określić, jakie kolory powinieneś używać dla swojej marki, powinieneś zacząć od jasnego określenia misji, wizji i idealnego profilu klienta biznesowego. Najlepszym sposobem na to jest odpowiedzenie na kilka mocnych pytań, takich jak:

  • Za co chcę być znany?
    Jakie słowa dokładnie  mnie opisują ?
  • Co koniecznie muszą wiedzieć moi klienci o moim biznesie?
  • Co chcę aby moi klienci czuli przy kontakcie z moją marką?
  • Kim jest mój idealny klient, jak lubi by do niego się zwracać ?

 

Wszyscy mamy swoje ulubione kolory, ale… mogą one być zgodne z naszą osobowością, ale nie muszą być idealnymi kolorami dla naszej marki.
W końcu NIE zawsze jesteś swoją marką.

Znajdź kolory, które oddadzą osobowość Twojej marki

Każdy typ marki ma inną osobowość i wymaga innego stylu wizualnego, aby zostać dobrze przedstawionym. Dlatego tak ważne jest, aby nie pominąć kroku odkrywania swojego typu marki. Dopiero gdy zrozumiesz osobowość swojej marki, zobaczysz jaśniej, jakie kolory i odcienie najlepiej wykorzystać. Dlaczego większość restauracji szybkiej obsługi używa ciepłych kolorów w swoim brandingu? Ciepłe kolory są jasne i energetyczne. Utrzymują ludzi w ruchu. Chcą, aby ich klienci przychodzili i odchodzili, wracając raz za razem. Te ciepłe tonacje mogą również wywoływać apetyt, podczas gdy chłodne kolory, takie jak niebieski, nie są tak apetyczne. Chłodne kolory zwykle wprowadzają w stan spokoju i tworzą poczucie zaufania, sprawiając, że chcesz zostać na dłużej. Doskonałymi przykładami są Facebook i Twitter, które są znane z niebieskich kolorów. Marka wellness / spa nie użyłaby super głośnych lub jaskrawych kolorów, ponieważ ideą jest promowanie spokoju lub spokoju, więc jaśniejsze kolory sprawdziłyby się lepiej w takiej sytuacji. Nie wszystkie marki posiadają logo w jednym kolorze, więc nie ograniczaj się, jeśli jesteś w trakcie tworzenia palety kolorów dla swojej marki. Dlatego teraz zagłębimy się w ich znaczenie.

Zieleń

ZBALANSOWANA, HARMONIJNA, OBFITA, ZIEMISTA

Zieleń to kolor harmonii, więc jeśli chcesz, aby twoja marka to komunikowała – to jest twój kolor.

To także doskonały kolor dla marek, które chcą być postrzegane jako organiczne i związane z naturą. Jeśli sprzedajesz świeczki zapachowe, które samodzielnie wykonujesz – to może być dla ciebie idealny kolor. Wybierz od głębokiej oliwkowej zieleni, aby przesłać „zbalansowaną” wiadomość, przez butelkową zieleń, która wydaje się profesjonalna i elegancka, do jasnej pastelowej zieleni, która jest spokojna i elegancka. Należy uważać na to, aby zrównoważyć ciepłą zieleń z innymi kolorami (np. niebieskim), bo istnieje ryzyko popadnięcia w tonacje ciężkie, ziemistej zieleni

Żółty

OPTYMISTYCZNY, POTĘŻNY, SILNY EMOCJONALNIE

Chcesz być postrzegany jako osoba silna, która ma wiele do powiedzenia? W takim przypadku żółty jest dla Ciebie idealnym kolorem! Jasny, pastelowy żółty będzie idealny dla osobowości Wiosny, podczas gdy głęboki żółty świetnie sprawdzi się z białym i czarnym w Palecie Zimy i doda tam wiele energii i wyrazistości. Możesz wybrać odcień musztardowy i dodać go do swojej Palety Jesieni, aby nadać jej elegancki, głęboki element. Uważaj: nadmierne korzystanie z żółtego może sprawić, że będziesz wyglądać jak osoba potrzebująca uwagi i brakująca pewności siebie

Pomarańczowy

KREATYWNY, OPTYMISTYCZNY, POZYTYWNY, PASJONUJĄCY

Wszyscy lubimy brzoskwiniowe, pastelowe kolory – są bardzo kobiece, ale nie tak banalne jak różowe. Głęboki kolor pomarańczy wydaje się bardzo energetyczny, może być elegancki i pełen pasji. W połączeniu z beżem tworzy piękną mieszankę, którą chce się zjeść. Jeśli Twoja marka jest kobieca, silna i pełna pasji – wybierz pomarańczowy jako Twój podstawowy kolor i beż jako kolor wspierający. Uważaj, aby nie używać go zbyt często: mocne kolory najlepiej stosować sporadycznie, aby naprawdę robiły wrażenie, ale nie przytłaczały i nie wyglądały tandetnie.

Czerwony

SILNY, PASJONUJĄCY, ZDECYDOWANY, ENERGETYCZNY, ODWAŻNY

Czy kiedykolwiek byłeś w dobrym nastroju i chciałeś ubrać coś czerwonego? Tak, to kolor pasji, energii i szczęścia. Jeśli chcesz, aby Twoja marka to przekazywała – wybierz czerwień i nie oglądaj się już za siebie. Podobnie jak z pomarańczem, używaj z umiarem, inaczej możesz wydawać się zły!

Różowy

OPIEKUŃCZY, CIEPŁY, OPTYMISTYCZNY, PEŁEN NADZIEI, UPRZEJMY, INTUICYJNY

Chcesz, aby Twój brand był postrzegany jako opiekuńczy, intuicyjny i ciepły. Jako firma rozumiejąca potrzeby, optymistyczna i inspirująca. Różowy kolor w połączeniu np z kawowym tak zadziała. 

Uważaj, aby go nie używać zbyt wiele, bo możesz wydać się dziecinny i pozbawiony pewności siebie.

Czarny

MOCNY, BEZPIECZNY, WYRAFINOWANY, DYNAMICZNY, DRAMATYCZNY

Czarna kolorystyka może być bardzo elegancka (widzisz ją często w magazynach, używaną w eleganckich fontach z serifa lub pisma ręcznego, połączona z piękną grafiką), ale jej nadmierne użycie może wywołać wrażenie męczenia i ciężkości. Używaj jej mądrze i w połączeniu z jasnymi kolorami, aby świeciła wśród nich i pokazywała jej „jasną stronę”. Czarny kolor można znaleźć tylko w osobowości kolorystycznej typu Zima.

Biały

Czysty, jasny, ostry, higieniczny, eteryczny.

Mówimy tu nie tylko o czystym i jasnym białym kolorze, ale także o kremowych, jasno-beżowych, jasno-żółtych. Biały przestrzeń jest bardzo potężna i powinna być szanowana i dodawana do każdego projektu. Biały pięknie sprawdza się mieszany z odrobinką koloru tutaj i tam. Powoduje, że inne kolory błyszczą i wprowadzają światło do Twoich projektów. To idealny kolor, jeśli chcesz być postrzegany jako czysty, ale uważaj – ostry biały wydaje się być sterylny i bardzo zimny.

Złoto

CIEPŁE, BOGATE, ELEGANCKIE, MAJĄTKOWE, SZYKOWNE

Złoto działa najlepiej jako delikatna nuta koloru, z dużą ilością białej przestrzeni. Połączone z bielą tworzy bardzo elegancki i wyrafinowany wygląd, chociaż jest bardzo silne i na pewno wyraża bardzo silną osobowość. Jeśli użyjesz go z przygaszonymi kolorami, doda mnóstwo wytworności i stanie się lekkie i optymistyczne. Jeśli Twoja marka jest luksusowa i droga, ten kolor powinien pojawić się w Twojej palecie kolorów. Użyty nadmiernie może sprawiać wrażenie wymagającego i egoistycznego.

Srebrny

PRESTIŻOWY, ZAMOŻNY, ZRÓWNOWAŻONY, SZYKOWNY, USPOKAJAJĄCY

Jest znacznie bardziej uspokajający niż złoto, ale wciąż bardzo elegancki i wyszukany. Ponownie, najlepiej działa, gdy używany jest z umiarem, nie nadmiernie. Złoto i srebro mogą wydawać się szare lub „brudne” na stronie internetowej, dlatego ważne jest zastosować teksturę złota lub srebra lub ziarno aby je rozświetlić.

Szary

WYRAFINOWANY, ELEGANCKI

Ten kolor jest bardzo trudny do użycia – nie działa dobrze jako główny kolor, musi być połączony z innym kolorem, który ożywi go i pozwoli mu zaistnieć. Staraj się nie używać szarości tylko z czarnym i białym, bo wyglądasz bardzo zimno i bez życia. Szary świetnie współgra z pastelowymi kolorami – dla delikatnego wyglądu, oraz z jasnymi kolorami dla optymistycznego odczucia i wrażenia. Możesz wybrać między czystym szarym (który składa się tylko z czerni i bieli), a ciepłymi lub chłodnymi tonami, które uzupełnią ich główne kolory. Nie używaj go zbyt wiele, bo zabierze osobowość z twoich projektów.

Kolory są ważne, ale same w sobie nie zbudują osobowości Twojej marki. Archetypy marki to zrobią. Są doskonałym sposobem na wykorzystanie psychologii, aby wpłynąć na emocje Twoich klientów i wpłynąć na nich, pomóc Ci skupić się na marce, zachowując jednocześnie wierność swoim wartościom.

Nie musisz udawać, że jesteś kimś innym, nie musisz próbować być wszystkim dla wszystkich. Im bardziej się określisz, tym łatwiej przyciągniesz odpowiednich klientów i zdefiniujesz osobowość (i głos) swojej marki.