Co to jest branding i dlaczego go potrzebuję ?
Słowo „marka” (brand) pochodzi od słowa „brandr”, które oznacza „spalić”. W XVI wieku poszczególni właściciele rancz mieli swój własny unikalny znak, który wypalali na swoim bydle, aby wykazać własność. Takie oznakowanie pomagało zidentyfikować bydło, jeśli zostało zmieszane z innym bydłem, zgubione lub skradzione. Te wyjątkowe znaki musiały być proste i łatwe do zidentyfikowania. Termin „marka” ewoluował. W XIX wieku na drewnianych skrzyniach z piwem i winem umieszczano wyjątkowe znaki. Jako następstwo nie tylko identyfikowały firmę, która je posiadała, ale zaczęły być kojarzone z jakością piwa i wina w skrzynkach. Marki kojarzone z produktami z wyższej półki otrzymały priorytetową obsługę. Oznacza to, że znaki logo umieszczone na drewnianych skrzyniach stały się czymś więcej niż tylko identyfikatorem. Zaczęły również reprezentować reputację firmy. Ta podstawowa idea dotyczy marek do dziś.
Marka a branding ?
Dlaczego dobry branding jest ważny ?
Nigdy nie można cofnąć pierwszego wrażenia. To pierwsze wrażenie może spowodować lub zepsuć sprzedaż, zniechęcić nowego subskrybenta lub uniemożliwić komuś nawiązanie z Tobą kontaktu. Kiedy odwiedzający styka się z Twoją marką, chcesz wywrzeć niesamowite pierwsze wrażenie, a można to zrobić poprzez dobry projekt i branding. Design przekazuje Twój komunikat wizualnie do klienta.
Dobry projekt buduje zaufanie
Ktoś kiedyś powiedział „Jeśli ludzie cię lubią, będą cię słuchać, ale jeśli ci ufają, robią z tobą interesy”
Czy kiedykolwiek trafiłeś na stronę internetową lub otrzymałeś e-mail którego projekt sprawił, że miałeś wątpliwości czy witryna jest uczciwa ? Zły projekt może sprawić, że nie ufasz witrynie internetowej lub firmie. Jeśli masz logo, stronę internetową, wizytówki, media społecznościowe, a cała Twoja marka jest spójna, możesz zdobyć zaufanie klienta, co jest ostatecznym celem. Dobrze zaprojektowana marka stanowi wizualny dowód na to, że można Ci zaufać.
Rozpoznawanie marki
Wyróżnienie się
Jednym z kluczowych pomysłów podczas budowania biznesu jest wiedza o tym, kim są Twoi konkurenci i jak co robisz inaczej niż oni. Dotyczy to również ich brandingu. Co wyróżnia Twoją firmę? Czy Twoje logo i projekt marki odzwierciedlają to zróżnicowanie?
Spójrzmy na przykład na Starbucks, Costa Coffee i McCafe
Wszystkie to sieciowe kawiarnie, ale co je wyróżnia? Czym się różnią od każdej firmy? Co sprawia, że chcesz iść do jednego bardziej niż do drugiego? Jeśli zauważysz, kolory, logo, przekaz są różne dla różnych marek.
Ludzie są wzrokowcami. Bardziej prawdopodobne jest, że coś zapamiętasz po obejrzeniu tego wizualnie, niż po prostu przeczytaniu o tym. Dlatego też, jeśli stworzysz markę, która różni się od konkurencji i sprawisz, że będzie atrakcyjna wizualnie, prawdopodobnie zostaniesz zapamiętany przez potencjalnego klienta.
Im bardziej utkwisz w pamięci komuś kto zobaczy Twoją markę, tym większe prawdopodobieństwo, że dokona zakupu.