Co to jest branding

Co to jest branding i dlaczego go potrzebuję ?

Słowo „marka” (brand) pochodzi od słowa „brandr”, które oznacza „spalić”. W XVI wieku poszczególni właściciele rancz mieli swój własny unikalny znak, który wypalali na swoim bydle, aby wykazać własność. Takie oznakowanie pomagało zidentyfikować bydło, jeśli zostało zmieszane z innym bydłem, zgubione lub skradzione. Te wyjątkowe znaki musiały być proste i łatwe do zidentyfikowania. Termin „marka” ewoluował. W XIX wieku na drewnianych skrzyniach z piwem i winem umieszczano wyjątkowe znaki. Jako następstwo nie tylko identyfikowały firmę, która je posiadała, ale zaczęły być kojarzone z jakością piwa i wina w skrzynkach. Marki kojarzone z produktami z wyższej półki otrzymały priorytetową obsługę. Oznacza to, że znaki logo umieszczone na drewnianych skrzyniach stały się czymś więcej niż tylko identyfikatorem. Zaczęły również reprezentować reputację firmy. Ta podstawowa idea dotyczy marek do dziś.

Marka a branding ?

Marka to obietnica, którą składasz swoim klientom w zakresie jakości, obsługi, doświadczenia itp. To, co składa się na markę, to Twoje podstawowe wartości, Twoja misja. Pomyśl o marce jako o reputacji Twojej firmy – co konsumenci sądzi o Twojej firmie. To właśnie wyróżnia Twój biznes na tle innych firm oraz relacje z konsumentem. Marka jest pomysłem, a branding nawiązuje do wizualizacji tego pomysłu. Budowanie fundamentów może nie jest najbardziej ekscytującą częścią równania, ale jest najważniejsze. Podstawowe wartości – Twoja wizja, Twoja misja, Twój głos odpowiadają Twojej marce. Podczas pracy z klientami rozwój marki to połowa procesu. Zanim zaczniemy projektować logo musimy dowiedzieć się więcej o Twojej firmie i Twojej wizji. Aby uzyskać silną tożsamość marki, musimy upewnić się, że znamy Twoje fundamenty.. Branding polega na zbieraniu wszystkich informacji składających się na Twoją markę i przekształcaniu tych informacji w namacalne elementy. One tworzą tożsamość Twojej marki. Tożsamość marki to wizualizacje, które składają się na Twoją markę. To twoje logo, twoje kolory, twoja strona internetowa, twoje wizytówki itp.

Dlaczego dobry branding jest ważny ?

Nigdy nie można cofnąć pierwszego wrażenia. To pierwsze wrażenie może spowodować lub zepsuć sprzedaż, zniechęcić nowego subskrybenta lub uniemożliwić komuś nawiązanie z Tobą kontaktu. Kiedy odwiedzający styka się z Twoją marką, chcesz wywrzeć niesamowite pierwsze wrażenie, a można to zrobić poprzez dobry projekt i branding. Design przekazuje Twój komunikat wizualnie do klienta.

Dobry projekt buduje zaufanie

Ktoś kiedyś powiedział „Jeśli ludzie cię lubią, będą cię słuchać, ale jeśli ci ufają, robią z tobą interesy”

 

Czy kiedykolwiek trafiłeś na stronę internetową lub otrzymałeś e-mail którego projekt sprawił, że miałeś wątpliwości czy witryna jest uczciwa ? Zły projekt może sprawić, że nie ufasz witrynie internetowej lub firmie. Jeśli masz logo, stronę internetową, wizytówki, media społecznościowe, a cała Twoja marka jest spójna, możesz zdobyć zaufanie klienta, co jest ostatecznym celem. Dobrze zaprojektowana marka stanowi wizualny dowód na to, że można Ci zaufać.

Rozpoznawanie marki

Twoja marka powinna być rozpoznawalna bez logo, co oznacza, że potrzebujesz czegoś więcej niż tylko logo, aby to umożliwić. Twoja marka musi być spójna ze wszystkimi elementami, w tym logo, mediami społecznościowymi, opakowaniem, kolorami, grafiką postów na blogu itp. Jeśli widzowie przeglądają Twoje posty w mediach społecznościowych, chcesz, aby mogli rozpoznać, że to Twój styl, nawet nie widząc nazwy.

Wyróżnienie się

Jednym z kluczowych pomysłów podczas budowania biznesu jest wiedza o tym, kim są Twoi konkurenci i jak co robisz inaczej niż oni. Dotyczy to również ich brandingu. Co wyróżnia Twoją firmę? Czy Twoje logo i projekt marki odzwierciedlają to zróżnicowanie?

Spójrzmy na przykład na Starbucks, Costa Coffee i McCafe
Wszystkie to sieciowe kawiarnie, ale co je wyróżnia? Czym się różnią od każdej firmy? Co sprawia, że chcesz iść do jednego bardziej niż do drugiego? Jeśli zauważysz, kolory, logo, przekaz są różne dla różnych marek.

Ludzie są wzrokowcami. Bardziej prawdopodobne jest, że coś zapamiętasz po obejrzeniu tego wizualnie, niż po prostu przeczytaniu o tym. Dlatego też, jeśli stworzysz markę, która różni się od konkurencji i sprawisz, że będzie atrakcyjna wizualnie, prawdopodobnie zostaniesz zapamiętany przez potencjalnego klienta.
Im bardziej utkwisz w pamięci komuś kto zobaczy Twoją markę, tym większe prawdopodobieństwo, że dokona zakupu.